Η σύντομη ιστορία των διώροφων μπλε λεωφορείων που εξαφανίστηκαν από τους δρόμους της Αθήνας

Θυμάστε τα μπλε διώροφα λεωφορεία που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Αθήνας; Κάποτε έκαναν κανονικά δρομολόγια και δεν ήταν μόνο τουριστικό αξιοθέατο!

Το 1983, τα διώροφα λεωφορεία, συγκεκριμένα βρετανικής προέλευσης, εισήχθησαν στην Αθήνα για να βοηθήσουν στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αυτά τα λεωφορεία μπορούσαν να μεταφέρουν σημαντικά περισσότερους επιβάτες από τα μονώροφα λεωφορεία που χρησιμοποιούνταν προηγουμένως. Ωστόσο, η παρουσία τους στην Αθήνα διήρκεσε λιγότερο από μια δεκαετία.

Τον Απρίλιο του 1981, η βρετανική εταιρεία Leyland παρουσίασε ένα νέο μοντέλο διώροφου λεωφορείου που ονομάζεται Leyland Olympian. Αυτό το μοντέλο κέρδισε δημοτικότητα στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις όπως το Εδιμβούργο, το Δουβλίνο, το Χονγκ Κονγκ και τη Σιγκαπούρη, όπου τα διώροφα λεωφορεία ήταν ήδη παράδοση.

Οι συζητήσεις για την εισαγωγή διώροφων λεωφορείων για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων προβλημάτων κυκλοφορίας και ατμοσφαιρικής ρύπανσης της Αθήνας ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Το 1981, η ελληνική κυβέρνηση ξεκίνησε συνομιλίες με τη Leyland για αυτά τα νέα οχήματα. Κάθε λεωφορείο μπορούσε να φιλοξενήσει έως και 114 επιβάτες (73 καθιστοί και 41 όρθιοι), η οποία ήταν πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα από τις τυπικές αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας εκείνη την εποχή.

Τον Οκτώβριο του 1981, η νέα κυβέρνηση έδωσε προτεραιότητα στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους και του νέφους. Οι υπουργοί υποστήριξαν την υιοθέτηση διώροφων λεωφορείων. Στις αρχές του 1982, ένα Leyland Olympian στάλθηκε στην Αθήνα για δοκιμαστικές διαδρομές, λειτουργώντας από τις 24 Μαρτίου έως τις 30 Μαΐου 1982, σε μια κεντρική διαδρομή της Αθήνας. Η αντίδραση του κοινού ήταν συντριπτικά θετική, με το λεωφορείο να μεταφέρει πάνω από 400.000 επιβάτες σε δύο μήνες. Αργότερα εκτέθηκε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, προσελκύοντας περίπου 250.000 επισκέπτες.

Στις αρχές του 1983, η Εταιρεία Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ) απέκτησε 20 λεωφορεία Leyland Olympian, συμπεριλαμβανομένου του δοκιμαστικού οχήματος. Αρχικά, αυτά τα λεωφορεία μισθώθηκαν από τη Leyland. Αφού η Volvo εξαγόρασε τη Leyland το 1988, τα λεωφορεία αγοράστηκαν οριστικά και έλαβαν κανονικές ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας. Χρησιμοποιήθηκαν σε διαδρομές υψηλής ζήτησης, όπως Ομόνοια-Πειραιάς, και αργότερα επεκτάθηκαν στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και σε καλοκαιρινές διαδρομές κατά μήκος της νότιας ακτής της Αθήνας. Οι επιβάτες προτιμούσαν συχνά τις μπροστινές θέσεις στον επάνω όροφο για την πανοραμική τους θέα.

Αν και το πείραμα θεωρήθηκε επιτυχημένο, η Leyland αντιμετώπισε εσωτερικά προβλήματα από τη δεκαετία του 1970, οδηγώντας σε κλείσιμο εργοστασίων. Η Volvo εξαγόρασε τη Leyland το 1988 και συνέχισε προσωρινά την παραγωγή του Olympian για να εκπληρώσει τις υπάρχουσες παραγγελίες. Ωστόσο, το 1992, το εργοστάσιο στο Workington έκλεισε και η παραγωγή μεταφέρθηκε στη Σκωτία πριν το μοντέλο αντικατασταθεί πλήρως από το Volvo Olympian. Στην Αθήνα, τα Leyland Olympians αποσύρθηκαν το 1994 λόγω του υψηλού κόστους συντήρησης που προκλήθηκε από τη φθορά του αμαξώματος.

Η τελευταία τους υπηρεσία ήταν στις 5 Οκτωβρίου 1994. Μέχρι το 2003, τα περισσότερα από τα 19 από τα 20 λεωφορεία διαλύθηκαν, με μόνο ένα να διατηρείται για πιθανή μελλοντική χρήση ως μουσειακό έκθεμα ή για ιστορικές περιηγήσεις.

Η απόσυρση των Olympians δεν περιορίστηκε στην Ελλάδα. Έπαψαν να λειτουργούν στο Χονγκ Κονγκ έως το 2011, στη Σιγκαπούρη έως το 2013 και στο Ηνωμένο Βασίλειο έως το 2016, ενώ στο Λονδίνο, αποσύρθηκαν από τις τακτικές διαδρομές έως το 2003. Σήμερα, τα λίγα εναπομείναντα χρησιμοποιούνται για τουριστικές περιηγήσεις ή ως σχολικά λεωφορεία.

Πηγή : dinfo.gr