Η πνευματική κληρονομιά του Κωνσταντίνου Καβάφη για τη χώρα μας, αλλά και την παγκόσμια λογοτεχνία, είναι σαφώς ανεκτίμητη και δεν χρειάζεται να μακρηγορήσουμε επ’ αυτής.
Άλλωστε, τα ποιήματά του έχουν πάρει πλέον τη θέση που τους αρμόζει, αφού διδάσκονται στα σχολεία και τα πανεπιστήμια της πατρίδας μας (και όχι μόνο), ενώ ορισμένες φράσεις και αποσπάσματα χρησιμοποιούνται ακόμα και στον καθημερινό μας λόγο (οι… Ιθάκες, οι «βάρβαροι» κ.λπ.»)!
Η καβαφική επιρροή δε θα μπορούσε να μην αγγίξει και άλλες μορφές τέχνης και συμπληρώνοντας 159 χρόνια από τη γέννηση και 89 χρόνια από το θάνατο (29 Απριλίου 1863 – 29 Απριλίου 1933) της τεράστιας αυτής μορφής της ελληνικής και παγκόσμιας ποίησης, ο σπουδαίος Κερκυραίος συνθέτης Σπύρος Μαυρόπουλος έκανε μία πολύ ενδιαφέρουσα αναφορά στους πολυάριθμους Έλληνες συνθέτες που έχουν μελοποιήσει Καβάφη. Σας υπενθυμίζουμε, ότι ο Σπύρος Μαυρόπουλος συνέθεσε τον Ύμνο της Ιονικής, ο οποίος θα παρουσιαστεί την Κυριακή 22 Μαΐου σε μία μοναδική εκδήλωση μπροστά από το Μουσείο Χαρτονομισμάτων της Ιονικής στην Κέρκυρα (βλ. εδώ).
Σας παρουσιάζουμε τις πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες που αντλήσαμε από το facebook του Σπύρου Μαυρόπουλου :
Συνθέτες που έχουν μελοποιήσει Καβάφη !
Περισσότεροι από 120 οι Έλληνες συνθέτες έχουν μελοποιήσει Καβάφη μέχρι σήμερα, και συνεχώς προστίθενται κι άλλοι.
Δημήτρης Μητρόπουλος : «Η μουσική μου είναι τόσο σύγχρονη όσο και η ατμόσφαιρα η καινούργια που αναδίνουν τα τραγούδια σας». (από επιστολή προς τον Καβάφη)
Ο Μητρόπουλος μελοποίησε Καβάφη σχεδόν 100 χρόνια πριν. Οι 14 Inventions παραμένουν ένα μοντέρνο έργο και το μόνο, ίσως, που αφορά αποκλειστικά στον ερωτικό Καβάφη. Ο Μητρόπουλος συνέθεσε σε τρόπο μουσικά πρωτοποριακό για την εποχή, προφητεύοντας την άποψη που αργότερα διατυπώθηκε από τους φιλόλογους μελετητές, ότι ο Καβάφης είναι ο πρόδρομος της μοντέρνας ποίησης.
_____________________________________________
Γεώργιος Πονηρίδης
Ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Καβάφη, το 1934, ο Πονηρίδης γράφει τρεις μελωδίες για φωνή και πιάνο, πάνω στα ποιήματα “Επέστρεφε”, “Ηδονή” και “Του μαγαζιού”.
______________________________________________
Γιάννης Παπαϊωάννου
Το 1953, γράφει και “τα Κεριά”, για φωνή και πιάνο.
______________________________________________
Λεωνίδας Ζώρας
Το 1954 γράφει το Δίπτυχο από τον Κωνσταντίνο Καβάφη (Τείχη-Κεριά) για φωνή και πιάνο και την ίδια χρονιά αρχίζει τα Δεκατέσσερα ποιήματα του Καβάφη, πάλι για φωνή και πιάνο, τα οποία ολοκληρώνει το 1960.
_______________________________________________
Αντίοχος Ευαγγελάτος
Πριν ακριβώς 50 χρόνια, το 1963, συνέθεσε τον Κύκλο τραγουδιών σε ποίηση Καβάφη για φωνή και πιάνο. Πρόκειται για τα ποιήματα: “Θερμοπύλες”, “Ιωνικόν”, “Φωνές”, “Κεριά”.
________________________________________________
Γιώργος Κουρουπός
Μελοποίησε το “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον”. Πρόκειται για το πρώτο τραγούδι που συνέθεσε ο Κουρουπός σε ποίηση Καβάφη.
_________________________________________________
Αργύρης Κουνάδης
Το 1955 γράφει τα Πέντε ποιήματα του Καβάφη για φωνή και πιάνο. Τρία από αυτά τα έκανε για φωνή με ενόργανο σύνολο το 1963.
__________________________________________________
Μίκης Θεοδωράκης
Είναι ο πρώτος συνθέτης που γράφει για αφηγητή και 4 πνευστά πάνω στα ποιήματα “Τελειωμένα”, “Μακρυά”, «Che fece …. il gran rifiuto», “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον”.