No 17. ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ: Η ένταξη στο Ε.Τ.Ε.Α. η μόνη λύση!

Διεξήχθη χθες (18/11) στην Αθήνα με απόλυτη επιτυχία και μαζική συμμετοχή των συναδέλφων μας η κοινή Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εργαζομένων και Συνταξιούχων «Ιονική Ενότητα» και του Συλλόγου Εργαζομένων, με κεντρικό θέμα τη λήψη απόφασης για το μέλλον της επικουρικής μας ασφάλισης.

Στη συγκέντρωση συμμετείχαν ο κος Γιώργος Κουτρουμάνης, τέως Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, η κα Πατρίνα Παπαρρηγοπούλου, καθηγήτρια ασφαλιστικού δικαίου Νομικής Αθηνών και ο κος Βασίλης Μαργιός, έγκριτος αναλογιστής, οι οποίοι επεξεργάστηκαν το αμέσως προηγούμενο διάστημα πρόταση για τη διασφάλιση της επικουρικής μας σύνταξης.

Η ολοκληρωμένη πρόταση-γνωμοδότηση των συλλόγων μας για τη διάσωση της επικουρικής μας σύνταξης που παρουσιάστηκε στη Γενική Συνέλευση είναι η ένταξη του ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ στο Ε.Τ.Ε.Α.

Στη διαδικασία υπήρξε πλήρης ανάλυση της πρότασής μας, ενώ ετέθησαν οι προβληματισμοί και τα ερωτήματα των συναδέλφων μας τα οποία απαντήθηκαν στο σύνολό τους. Οι συνάδελφοι που παρευρέθησαν επιδοκίμασαν την πρότασή μας και την προοπτική που δημιουργεί, ενώ παράλληλα υπέγραψαν αίτηση προς το ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ ώστε η Ιονική Ενότητα, σαν αντιπροσωπευτική οργάνωση στον επικουρικό μας φορέα, να επιδιώξει την ένταξη στο Ε.Τ.Ε.Α.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους, εν ενεργεία και συνταξιούχους, να μελετήσουν το πλήρες κείμενο της γνωμοδότησης των επιστημονικών συνεργατών μας για την ένταξη του ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ στο Ε.Τ.Ε.Α. και εν συνεχεία να υπογράψουν τη σχετική αίτηση που σας παραθέτουμε παρακάτω.

Παράλληλα, εφιστούμε την προσοχή στους συναδέλφους να αγνοήσουν τις αιτήσεις που τους απέστειλε ο κος Γκιάτης για την επιστροφή των ασφαλιστικών τους εισφορών. Η επιλογή αυτή είναι παράνομη, αδιέξοδη και υπομονεύει την προοπτική σωτηρίας της επικουρικής μας σύνταξης. Αγνοήστε τη και απομονώστε τη!

H πανελλαδική περιοδεία του συλλόγου μας στην περιφέρεια συνεχίζεται. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσετε ότι η συγκέντρωση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού αιτήσεων αποτελεί θέμα μείζονος σημασίας και ως εκ τούτου καλούμε όλους τους συναδέλφους μας είτε από την Αθήνα είτε από την περιφέρεια που θα παρευρεθούν στις κατά τόπους συγκεντρώσεις, αλλά και όσους δε θα μπορέσουμε να επισκεφτούμε, να μας αποστείλουν άμεσα την αίτηση για την ένταξη του επικουρικού μας φορέα στο Ε.Τ.Ε.Α. αφού αποτελεί τη μοναδική προοπτική διασφάλισης της επικουρικής μας σύνταξης.

Σας παραθέτουμε αυτούσιο το γνωμοδοτικό σημείωμα της καθηγήτριας του Ασφαλιστικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κας Π.Παπαρηγοπούλου για το ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ,

ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΠΡΟΣ:

– ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ALPHA BANK
ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΩΝ ΕΚ ΤΗΣ ΙΟΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ

-ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
ΙΟΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ- ΙΟΝΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Αθήνα, 17-11-2014

Μου τέθηκε από τους Συλλόγους σας το ερώτημα αν το ΤΑΠΙΛΤΑΤ μπορεί να ενταχθεί στο ΕΤΕΑ και με ποια διαδικασία.
Επί του ερωτήματος αυτού θέτω υπόψη σας τα εξής:

1. Ο Ν. 4052/2012 επιτρέπει και στα σωματειακού τύπου ταμεία επικουρικής ασφάλισης με τη σύμφωνη γνώμη των αντιπροσωπευτικότερων οργανώσεών τους και με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μέχρι την 31.12.2012 να ενταχθούν στο ΕΤΕΑ (βλ. άρθρ. 36). Η διάταξη αυτή δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής, αφενός γιατί παρήλθε η προθεσμία και αφετέρου γιατί το ΤΑΠΙΛΤΑΤ ασφαλίζει εργαζόμενους σε περισσότερες τράπεζες και οι οργανώσεις τους δεν φαίνεται να συμφωνούν για την τύχη του. Πάντως η διαδικασία ένταξης, αν καταργούνταν η προθεσμία με νεότερο νόμο θα ήταν σχετικά απλή, διότι θα απαιτείτο απόφαση των αντιπροσωπευτικότερων οργανώσεων, αναλογιστική μελέτη και έκδοση Υπουργικής Απόφασης.

2. Όταν ιδρύθηκε το ΙΚΑ αποφασίστηκε να διατηρηθούν τα αλληλοβοηθητικά σωματεία που προϋπήρχαν και λειτουργούσαν με βάση τον Ν. 281/1914 καθώς και τα ταμεία που είχαν ιδρυθεί σε επιχειρησιακό επίπεδο δυνάμει του Ν. 2868/1922 (βλ. άρθρο 5 του ΑΝ 1846/1951). Αντίστοιχη πρόβλεψη έγινε και για την επικουρική ασφάλιση, σύμφωνα με την οποία τα πρόσωπα, που υπάγονται για επικουρική ασφάλιση σε ειδικούς οργανισμούς, αποκλείονται από την ασφάλιση του γενικού (Ε.Τ.Ε.Α.Μ) (βλ. το άρθρο 3 παρ. 1 εδ. 2 του Ν. 997/1979 Σύσταση ταμείου επικουρικής ασφαλίσεως μισθωτών, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 56 παρ. 1 του Ν. 1140/1981 και στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από το άρθρο 18 παρ. 3 του Ν. 1902/1990 καθώς και την 617/1991 γνωμοδότηση του ΝΣΚ). Το ΤΑΠΙΛΤΑΤ είναι αλληλοβοηθητικό σωματείο υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης που λειτουργεί καθ’ υποκατάσταση αρχικά του ΕΤΕΑΜ, ήδη δε του ΕΤΕΑ (γενικού οργανισμού επικουρικής ασφάλισης των μισθωτών). Επομένως αποτελεί φορέα κοινωνικής ασφάλισης κατά την έννοια του Ν. 2084/1992.

3. Οι παραπάνω νόμοι προβλέπουν ότι οι ειδικοί οργανισμοί κύριας και επικουρικής ασφαλίσεως μισθωτών, εφόσον δεν παρέχουν στους ασφαλισμένους ισοδύναμη με τους γενικούς οργανισμούς ασφαλιστική προστασία, συγχωνεύονται υποχρεωτικά με αυτούς (βλ. άρθρο 5 παρ. 2 και παρ. 11 του ΑΝ 1846/1951, όπως η παρ. 11 τέθηκε με το άρθρο 12 του Ν. 825/1978 και το άρθρο 11 παρ. 3 του Ν. 2084/1992). Βασική προϋπόθεση για τη συγχώνευση είναι το ισοδύναμο ή μη των παροχών. Η ισοδυναμία των παροχών νοείται καθ’ ύψος, κατά κατηγορία και έκταση. Ειδικότερα, για τις συνταξιοδοτικές παροχές οι ειδικοί οργανισμοί υποχρεούνται να χορηγούν τα κατώτατα ποσά συντάξεων για κάθε κατηγορία συνταξιούχων (γήρατος, ατυχήματος, αναπηρίας και θανάτου) με τις τυχόν προσαυξήσεις οικογενειακών βαρών. Νομολογιακά έγινε δεκτό ότι η ισοδυναμία περιλαμβάνει και τις προϋποθέσεις χορηγήσεως των παροχών.

4. Το ΕΤΕΑ δεν έχει αντίστοιχες διατάξεις με αυτές του ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ, ωστόσο το ΕΤΕΑΜ εντάχθηκε στο ΕΤΕΑ και οι καταστατικές του διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν. Επομένως το άρθρο 3 του Ν. 997/1979 καθώς και οι διατάξεις περί εξαίρεσης των ασφαλισμένων του ΤΑΠΙΛΤΑΤ από το ΕΤΕΑ υπό τον όρο της ισοδυναμίας των παροχών εξακολουθούν να ισχύουν. Επομένως, εφόσον από αναλογιστική μελέτη προκύπτει ότι το ΤΑΠΙΛΤΑΤ δεν μπορεί να χορηγεί παροχές ισοδύναμες με αυτές του ΕΤΕΑ (γενικού φορέα) μπορεί οιαδήποτε οργάνωση των εργαζομένων ή ακόμη και μεμονωμένοι ασφαλισμένοι να ζητήσουν από τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας την ένταξή του στο ΕΤΕΑ.

5. Περαιτέρω, κατά την πάγια νομολογία του ΣτΕ σχετικά με το άρθρο 22 παρ. 5 του Συντάγματος, η υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση παρέχεται από το Δημόσιο ή από ΝΠΔΔ και από ΝΠΙΔ που λειτουργούν καθ’ υποκατάσταση αυτών (Ολ. ΣτΕ 5024/1987). Η κατάργηση ενός αλληλοβοηθητικού σωματείου υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης, όπως το ΤΑΠΙΛΤΑΤ είναι δυνατή μόνον εφόσον το Δημόσιο ή το ΕΤΕΑ αναλαμβάνει την ασφάλιση των προσώπων που υπάγονταν στην ασφάλισή του καταργηθέντος σωματείου. Με άλλα λόγια, η διάλυση φορέα υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης δεν επιτρέπεται χωρίς ο νομοθέτης να καλύψει προηγουμένως ασφαλιστικά τα πρόσωπα που υπάγονται σε αυτό. Επομένως, η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΤΑΠΙΛΤΑΤ για διάλυση του σωματείου και επιστροφή των εισφορών είναι μη νόμιμη, διότι πρόκειται για φορέα υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης και ως εκ τούτου απαιτείται προηγουμένως η έγκριση της απόφασης από τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Αντίθετη άποψη θα επιβάρυνε το ΕΤΕΑ και το Δημόσιο που οφείλουν να διασφαλίζουν την υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων και ενδεχομένως να γεννούσε ακόμη και ευθύνη προς αποζημίωση του Δημοσίου.

6. Ως προς το αν συμφέρει το ΤΑΠΙΛΤΑΤ και τους ασφαλισμένους του η ένταξη στο ΕΤΕΑ και λαμβανομένων υπόψη της δημογραφικής και αναλογιστικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται το ΤΑΠΙΛΤΑΤ και την οποία μου περιέγραψε ο αναλογιστής κ. Βασίλης Μαργιός, έχω τη γνώμη ότι η υπαγωγή στο ΕΤΕΑ εξασφαλίζει τα δικαιώματα και τις προσδοκίες όλων των ασφαλισμένων καλύτερα από ότι η παραμονή εκτός αυτού. Σε κάθε περίπτωση η παραμονή εκτός του ΕΤΕΑ προϋποθέτει άμεσες και δραστικές ενέργειες και συγκεκριμένα την αναπροσαρμογή των παροχών και των εισφορών και ενδεχομένως και του οικονομικού συστήματος, σύμφωνα με τις υποδείξεις αναλογιστικής μελέτης. Σήμερα, οι παροχές τελούν σε δυσαναλογία με τις οικονομικές και αναλογιστικές δυνατότητες του ΤΑΠΙΛΤΑΤ και υπονομεύονται οι ασφαλιστικές προσδοκίες των νεότερων ασφαλισμένων.

Με βάση τα ανωτέρω έχω τη γνώμη ότι

Το ΤΑΠΙΛΤΑΤ δεν μπορεί κατά νόμο να διαλυθεί, επιστρέφοντας στους ασφαλισμένους τις εισφορές. Η απόφαση περί διάλυσης αντίκειται στην υποχρεωτικότητα της ασφάλισης και οδηγεί σε επιβάρυνση του Δημοσίου και του ΕΤΕΑ (στο τελευταίο θα ασφαλισθούν εκ του νόμου οι ασφαλισμένοι του ΤΑΠΙΛΤΑΤ).

Το ΤΑΠΙΛΤΑΤ είτε με αίτηση ικανού αριθμού ασφαλισμένων είτε με αίτηση οργανώσεων εργαζομένων ή/και συνταξιούχων μπορεί να ενταχθεί στο ΕΤΕΑ. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να συνταχθεί αναλογιστική μελέτη για να διαπιστωθεί η βιωσιμότητα του ΤΑΠΙΛΤΑΤ. Απαιτείται η έκδοση νόμου για την ένταξη αυτή.

Θα μπορούσε να ενταχθεί και με Υπουργική Απόφαση με βάση τον Ν. 4052/2012 αν προηγουμένως είχε νομοθετικά απαλειφθεί η προθεσμία για την ένταξη.

Ανεξαρτήτως όλων επιβάλλεται άμεσα μείωση των παροχών για να παραμείνει το ΤΑΠΙΛΤΑΤ βιώσιμο για μακρότερο χρόνο.

Πατρίνα Β. Παπαρρηγοπούλου
Αν. καθηγήτρια Παν/μιου Αθηνών

Συνάδελφοι,

Η θέση του συλλόγου μας, ότι η μοναδική και σωτήρια λύση για την επικουρική μας σύνταξη είναι η ένταξη του ΤΑΠΙΛΤ – ΑΤ στο Ε.Τ.Ε.Α, δικαιώνεται για ακόμα μία φορά. Για να γίνει πράξη απαιτείται η παροχή εξουσιοδότησης προς τους συλλόγους μας για την κατάθεση της σχετικής αίτησης προς τον αρμόδιο Υπουργό. Γιατί οι σύλλογοι της Ιονικής Ενότητας έχουν αποδείξει ότι διαχρονικά τους απασχολεί, μακριά από λαϊκισμούς, να υπερασπίζονται την αλληλεγγύη και τα συμφέροντά μας και όχι να διαμοιράζουν τα ιμάτιά μας. Η τύχη της επικουρικής μας σύνταξης είναι στα χέρια μας και έχουμε την απόλυτη ευθύνη για να τη διαφυλάξουμε. Μπορούμε; ΝΑΙ! Το θέλουμε; ΝΑΙ!

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς,

Το Διοικητικό Συμβούλιο

Πατήστε εδώ για τη σχετική αίτηση – υπόμνημα υπαγωγής του ΤΑΠΙΛΤ- ΑΤ στο ΕΤΕΑ.