“Έφυγε” ο σκηνοθέτης, ο πρωτοπόρος, ο επαναστάτης Νίκος Κούνδουρος.
Τον αποχαιρετώ μέσα από τα δικά του λόγια και το πρωτοποριακό του αριστούργημα “Ο Δράκος”:
.
Ντοκιμαντέρ:
.
Για τη γνωριμία του με τον Θανάση Βέγγο στην εξορία, στη Μακρόνησο:
«Ως γόνος μεγάλης οικογένειας που ήμουν, οι βασανιστές θέλησαν να αλαφρύνουν το δικό μου βασανιστήριο στο Μακρονήσι. “Ζήτα μια χάρη και θα σου την κάνουμε” μου είπαν και το μόνο που ζήτησα ήταν, να με αφήσουν να πάω να μείνω στο βουνό χωρίς φαΐ και χωρίς νερό, ενδεχομένως, αρκεί να μην τους βλέπω και να μη με βλέπουν. Το δέχτηκαν!
Την πρώτη μέρα τράβηξα για το βουνό, βρήκα ένα μέρος να κάτσω και βάλθηκα να ατενίζω την απέραντη μοναξιά του τοπίου. Ξάφνου, ένας γρήγορος, αεράτος τύπος εμφανίζεται κρατώντας κάτι πασσάλους στα χέρια του και δυο τρία κομμάτια ύφασμα. Δεν μου μιλάει, δεν του μιλάω και σε ελάχιστα λεπτά με ταχυδακτυλουργικές κινήσεις στήνει ένα αντίσκηνο! Το δικό μου αντίσκηνο! «Τι κάνεις;» τον ρωτάω. «Θα πεθάνεις εδώ πάνω», απάντησε σοβαρός και συνέχισε τη δουλειά. Για όλες τις επόμενες μέρες, για όσο καιρό έζησα σαν αγρίμι, εξόριστος μεσ’ στην εξορία, ο ίδιος τύπος πηγαινοερχόταν κάθε μέρα διανύοντας μια τεράστια απόσταση από το στρατόπεδο ίσαμε το βουνό, μόνο και μόνο για να μου φέρνει φαγητό να τρώω να μην πεθάνω. Ήταν ο Θανάσης Βέγγος, η απαρχή μιας μεγάλης φιλίας πάνω απ’ όλα.»
Τρία υπαίθρια θέατρα χτίστηκαν στη Μακρόνησο από το 1947 μέχρι το 1950. Τα έχτισαν οι ίδιοι οι εξόριστοι για την «ιδεολογική αναμόρφωσή τους» με πέτρες που έσπαγαν μόνοι τους από το βραχώδες έδαφος. Έμεινε μαζί μου όλα τα χρόνια της Μακρονήσου. Είχα χρεωθεί την κατασκευή ενός θεάτρου -ήμουν τριτοετής της αρχιτεκτονικής τότε. Πήγα στη διοίκηση και λέω: «Αυτόν το μισότρελο φαντάρο να μου τον δώσετε». Κι έτσι βρέθηκα να φτιάχνω το θέατρο με το Θανάση βοηθό. Στήσαμε τη σκηνή, ανεβάσαμε το πρώτο έργο, και να ο Βέγγος ηθοποιός και να ο Βέγγος πρωταγωνιστής και να ο Βέγγος αγαπημένος ολόκληρου του τάγματος και να ο Βέγγος η ανακούφισή μας, η λύτρωσή μας και το χαμόγελό μας».
Νίκος Κούνδουρος
>
Με το σύνθετο και πρωτοποριακό έργο του “Ο Δράκος (1956)”, ο Νίκος Κούνδουρος καθιερώνει τη ρηξικέλευθη σκηνοθετική ματιά του. Η ταινία θεωρείται πλέον ως μία από τις σημαντικότερες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.
Από την εκπομπή της δημόσιας ελληνικής τηλεόρασης “Παρασκήνιο”, συζήτηση και σχολιασμός της ταινίας “Ο Δράκος” του 1956, μεταξύ του σκηνοθέτη της Νίκου Κούνδουρου και του δημιουργού και σκηνοθέτη της μακροβιότερης τηλεοπτικής εκπομπής ντοκιμαντέρ, Λάκη Παπαστάθη:
https://youtu.be/qRZu7Xca8UU?list=PLCJZL__1-0HeQ1yy5yjEvht6ENRKphT83