Η Επιτροπή Πολιτισμού Ιονικής, συνεχίζοντας τις πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητές της, πραγματοποίησε δωρεάν επίσκεψη και ξενάγηση στο πλωτό μουσείο ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ στον Πειραιά, την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου.
Ήταν μία ξεχωριστή επίσκεψη σε ένα ιδιαίτερο, ιστορικό αξιοθέατο και όλοι οι συνάδελφοι που έδωσαν το παρών σίγουρα ανταμείφθηκαν για την επιλογή τους.
Την Τρίτη το πρωί, αφού συγκεντρωθήκαμε στον Πειραιά, επιβιβαστήκαμε στο πουλμανάκι που μας πήγε απ’ ευθείας στην προβλήτα ΣΙΛΟ (Πύλη Ε3), όπου είναι ελλιμενισμένο το «ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ».
Εκεί μας περίμενε ο συνταξιούχος Πλοίαρχος του εμπορικού Ναυτικού και πρόεδρος του «Ομίλου Φίλων ΛΙΜΠΕΡΤΥ» κ. Ευάγγελος Κούζιλος, μαζί με τον υποπλοίαρχο για να ξεκινήσει η ξενάγηση, η οποία περιλάμβανε βόλτα στο κατάστρωμα, αλλά και στο εσωτερικό μέρος του πλοίου.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης είδαμε ντοκουμέντα και παρακολουθήσαμε video για όλη τη διαδρομή του πλοίου από τη δημιουργία του, για την ιστορία, αλλά και την εξέλιξή του. Είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά παλιά όργανα που χρησιμοποιούσαν οι ναυτικοί και οι πλοίαρχοι, αλλά και σχετική έκθεση φωτογραφίας. Οι υπεύθυνοι του «ΟΜΙΛΟΥ ΦΙΛΩΝ ΛΙΜΠΕΡΤΥ» που διαχειρίζονται και λειτουργούν το Μουσείο, ήταν πάντα δίπλα μας για να απαντήσουν πρόθυμα στις ερωτήσεις και τις απορίες μας.
Τα συγκεκριμένα πλοία τύπου ΛΙΜΠΕΡΤΙ κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σε χρόνο ρεκόρ, παίζοντας κι αυτά το ρόλο τους στη νίκη εναντίον του φασισμού. Μετά το Β’ Παγκόσμιο αρκετά από αυτά κατέληξαν σε Έλληνες εφοπλιστές, συμβάλλοντας στην παγκόσμια επέκταση της ελληνικής ναυτιλίας.
Από τα 2.720 πλοία που κατασκευάστηκαν, πλέον έχουν απομείνει μόνο τρία, εκ των οποίων τα δύο βρίσκονται στην Αμερική. Το ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΙ είναι το μόνο που βρίσκεται στην Ευρώπη και έφτασε στην Ελλάδα το 2007 ως δωρεά της κυβέρνησης των ΗΠΑ χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες της πολιτείας και της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Το πλοίο έφθασε ρυμουλκούμενο στον Πειραιά τον Ιανουάριο του 2009 και περί το Μάιο άρχισαν εργασίες αποκατάστασης στην αρχική του μορφή, οι οποίες περατώθηκαν τον Ιούλιο του 2010.