Τολμηρό για την εποχή του γράμμα μιας παντρεμένης κυρίας (Πηνελόπη Δέλτα) στον εραστή της (Ίωνας Δραγούμης) … – Από το facebook της συναδέλφισσας Πόπης Νομικού

Η μεγάλη μας συγγραφέας Πηνελόπη Δέλτα, η σημαντικότερη ίσως γυναικεία φυσιογνωμία στις κρίσιμες για τον Ελληνισμό πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, «συναντά» μία σημαντική φυσιογνωμία των πολιτιστικών της Ιονικής, αφού η αγαπητή συναδέλφισσα Πόπη Νομικού, την οποία χαρακτηρίζουν η ευφυΐα και το χιούμορ, έκανε μία ξεχωριστή ανάρτηση για τη μεγάλη συγγραφέα στο facebook της. Συμβαίνει μερικές φορές να ξεχνάμε ότι οι σπουδαίες προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στον τόπο μας, είχαν κι αυτοί τα πάθη στη ζωή τους σαν όλους τους ανθρώπους. Η Πηνελόπη Δέλτα, παντρεμένη με 3 κορίτσια, υποκύπτει στον παράνομο έρωτά της για τον Ίωνα Δραγούμη, που όμως τελικά την απορρίπτει και την οδηγεί στο σκοτάδι και στη ΣΙΩΠΗ…


Τολμηρό για την εποχή του γράμμα μιας παντρεμένης κυρίας στον εραστή της : « αγαπώ το χλωμό παιδί που με φίλησε στο στόμα εκεί στα πεύκα, σ’ αγαπώ άγρια και θέλω την αγκαλιά σου και το στόμα σου, σε θέλω όλον, όλον, δικό μου για πάντα και μ’ έρχεται να φύγω απόψε, πριν από το γράμμα μου, να μη σου γράψω ” σ ‘ αγαπώ”, μόνο να έλθω εκεί, να ορμήσω στο σπίτι σου, να χυθώ στο λαιμό σου και χωρίς λέξη, να πνίξω την αναπνοή σου, φιλώντας σε στο στόμα, ως που να κλείσεις τα μάτια σου και να πέσει το κεφάλι σου στον ώμο μου, χλωμό και αποκαμωμένο, μισοπεθαμένο από συγκίνηση και χαρά. Το ξέρω πως είμαι τρελή, μα η αγάπη κάποιον τρελαίνει…».

Η 31χρονη Πηνελόπη Δέλτα, υποδειγματική σύζυγος με 3 κορίτσια δεν άντεξε, εξομολογείται τον έρωτα της για τον 27χρονο Ίωνα Δραγούμη, «Και τότε ήλθε ο κυκλώνας, που σάρωσε τα πάντα… και με ανέβασε σε άλλους κόσμους υπερκόσμιους», έτσι αποτύπωσε την πρώτη τους επαφή.

Ο άνδρας της αρνείται το διαζύγιο, ο αυστηρός πατέρας της Εμμανουήλ Μπενάκης της το ξεκαθαρίζει «τα παιδιά σου ή αυτόν». Ο Δραγούμης αργότερα ερωτεύεται την Μαρίκα Κοτοπούλη, η Πηνελόπη την περιφρονεί, την θεωρεί ραδιούργα θεατρίνα που μπορεί να ξαπλώνει με 2-3 ταυτόχρονα, η Κοτοπούλη εξομολογείται «κάθε φορά που πλάγιαζα με τον Ίωνα νόμιζα ότι πλάγιαζα με τον Θεό Ερμή». Η Πηνελόπη ντύνεται στα μαύρα και δεν τα βγάζει ποτέ, για να αντέξει τη συναισθηματικά κενή ζωή της δημιουργεί μια φανταστική σχέση στην οποία παραμένει πιστή μέχρι τέλους.

Έρχεται να την καθηλώσει η νευρολογική νόσος, ανάπηρη πια γράφει και με τα 2 χέρια της, το ένα δεν το ελέγχει, πέφτει σε κατάθλιψη, το κακό τριτώνει, 27 Απριλίου του 1941, εισβολή των Γερμανών στην Αθήνα, η 67χρονη Πηνελόπη ακούγοντας την είδηση στο ραδιόφωνο γράφει στο ημερολόγιο της «Καημένη Ελλάδα!». Η οικονόμος της θυμάται ότι στο μπαλκόνι του αρχοντικού της στην Κηφισιά ήρθε να κελαηδήσει ένα αηδονάκι «πόσο σε ζηλεύω, να μουν σαν εσένα και εγώ ελεύθερη», ζήτησε ένα ποτήρι νερό (με αρσενικό), το ήπιε και έπεσε σε κώμα.

Πέντε ημέρες αργότερα, 2 Μαΐου, η σημαντικότερη γυναικεία προσωπικότητα των πρώτων δεκαετιών του περασμένου αιώνα που πήρε τα Ελληνόπουλα από το χέρι και τα οδήγησε στη μαγεία, φεύγει από την ζωή, γερμανική μπότα δεν άκουσε και αυτό μια παρηγοριά!

.

Το τελευταίο της σημείωμα, «Παιδιά μου, ούτε παπά, ούτε κηδεία. Παραχώστε με σε μια γωνιά του κήπου, αλλά μόνο αφού βεβαιωθείτε ότι δεν ζω πια. Φροντίστε τον πατέρα σας. Τον φιλώ σφιχτά».

.

Ο τάφος της στον κήπο της, χαραγμένη στην ταφόπετρα η λέξη ΣΙΩΠΗ, διακρίνονται οι κόρες της και ο άντρας της!

.

Το πανέμορφο αρχοντικό της Κηφισιάς όπου έγραψε και πέθανε, εκεί φυλάσσονται τα ανεκτίμητης αξίας αρχεία της, ημερολόγια και σημειώσεις, για την πολιτική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της εποχής (αρχεία Μουσείου Μπενάκη), υπέρμαχη της δημοτικής γλώσσας, στην είσοδο έγραφε «Κλείνετε την πόρτα» σκανδαλίζοντας που μια μεγαλοαστή δεν την αποκαλούσε « θύρα»!